november 19, 2021

Vlogger Angie van Veilig op Weg rijdt mee met de nieuwste tram van GVB

Wist jij dat een tram 30.000 kilo weegt en dodehoekspiegels of camera’s heeft? Of dat er elektrische bussen van 18 meter door het drukke verkeer van onze hoofdstad kronkelen? Angie wist het in ieder geval niet. Gelukkig heeft de politie Charlois haar ondertussen uit de isoleercel gehaald en mag zij vandaag een bezoekje brengen aan GVB in Amsterdam!

Blijf uit de dode hoek!

Met een mondkapje in de bestuurderscabine van de tram zitten is natuurlijk wel een tikkeltje anders dan normaal. Maar ondanks ongewone tijden gelden er nog steeds doodnormale regels in het verkeer: blijf uit die dode hoek! Astrid van GVB vertelt:

“Trams rijden over rails en kunnen dus niet uitwijken bij een noodstop. Omdat ze zo zwaar zijn duurt het ook even voordat ze dan stilstaan.Voor fietsers is het dus ontzettend belangrijk dat je goed oplet als er een tram aankomt. Maak oogcontact met de trambestuurder, dan weet je dat hij je ziet!”.

Ook Astrid zegt het: blijf uit die dode hoek! Je weet wel, onze minst favoriete hoek. Waar een ongeluk in schuilt ook al is ie’ nog zo klein. Als je oogcontact hebt met de bestuurder weet je in ieder geval zeker dat je zichtbaar bent. Ook haar collega John doet een duit in het zakje en deelt zijn ervaringen op de rails met Veilig op Weg:

“De tram heeft voorrang. Dat is een verkeersregel. Voorkom verkeersongelukken en onthoud dat! Ik wil ook nog even meegeven dat oordopjes en fietsen erger vloekt dan roze met rood. Als jij muziek op hebt dan hoor je onze bel niet. Ook al is ie’ nog zo luid. Moet je horen!”.

Half doof, maar met een hoofd vol nieuwe verkeerskennis neemt Angie afscheid van Astrid en John. Haar volgende afspraak is met Jermaine, buschauffeur én instructeur bij GVB. Een deel van de stadsbussen in Amsterdam rijden elektrisch. Een voordeel met een kleine kanttekening, zegt Jermaine:

“Onze bussen rijden elektrisch. Dat is natuurlijk hartstikke goed voor het milieu. Een oude dieselbus niet. Maar waar een ouderwetse diesel met veel lawaai de stad door rijdt, zijn onze nieuwe elektrische bussen muisstil. Je hoort ze bijna niet aankomen!”.

Veilig op Weg! Blijf uit de dode hoek

Dat betekent dus extra goed opletten! Actief deelnemen aan het verkeer en om je heen kijken. Doe die oortjes nou maar uit, Angie. Hoe vaak moet je het nog horen? Ook de dode hoek is een aandachtspunt voor de Amsterdamse buschauffeurs. En ook hier is het belangrijk om contact te maken met de bestuurder. TIP! Zie jij de bestuurder in zijn buitenspiegel? Dan ziet hij jou ook!

We besteden de rest van de dag met Jermaine. Hij geeft ons een uitgebreide verkeersles en leert ons alles over het afsnijden van fietsers, dode hoeken en zwenken. Zwenken? Tja, dan moet je maar even naar onze verkeersvlog kijken. Dan ben je net als Angie weer helemaal up-to-date. Dat was em’ weer voor deze week, tot de volgende keer!